Hoi, ik ben Mayke van Mindful Moments. In januari 2018 ben ik gestart met mijn eigen bedrijf omdat ik in mijn eerste jaar als moeder merkte hoe pittig het eigenlijk is. Dat had ik van te voren niet verwacht! Ik ben pedagoge en heb veel ervaring met kinderen, dus mijn eigen kind… mwaah….. Dat moest me wel lukken.

Maar dat viel flink tegen. Ik ervaarde veel stress en van mijn zelfvertrouwen was die eerste maanden weinig meer over.

Ook al mediteerde ik al jaren, ik vond het lastig om de ontspanning en rust die ik tijdens mijn meditaties ervaarde te vertalen naar de momenten dat ik met mijn zoontje was. Tot dat moment dat alles ineens op zijn plek viel.

Vandaag komen in deze podcast de volgende onderwerpen aan bod:

Even voorstellen

Moederschap & mindfulness

Dus… Waar is de uitknop?

Oefenen, oefenen, oefenen!

Wat is mindfulness?

Even voorstellen

Ik zat te mediteren en mijn zoontje begon te huilen. Normaal gesproken liet ik alles uit mijn handen vallen en rende ik naar hem toe, maar ik besloot te blijven zitten en eens te ervaren wat er nu precies gebeurde met me op het moment dat hij huilde. Dit gaf me zoveel inzicht in mezelf en door deze ervaring kwam mijn rust en zelfvertrouwen weer terug.

Het voelde echt als een ontdekking dat meditatie zoveel meer kan doen dan me iets rustiger maken op het moment dat ik zat te mediteren. Het veranderde mijn kijk op het leven en op het moederschap. Dus besloot ik om dit aan andere moeders te leren. Nu, twee opleidingen later geef ik mindfulnesstrainingen speciaal voor moeders met een baby. 

Mijn ervaringen over wat mindfulness kan doen voor jou als moeder wil ik graag delen, om jou te helpen om mentaal weer terug in vorm te komen. Want na de bevalling is er veel aandacht voor fysiek weer in vorm komen, maar wie helpt je om mentaal weer je balans te vinden? 

Moederschap & mindfulness

Ik schrijf over de vragen die ik krijg van moeders tijdens mijn trainingen. Vragen over het moederschap en hoe mindfulness ze daarbij kan helpen. Om ze als het ware te leren wat ik zelf heb ontdekt. Dus mocht jij zelf een vraag hebben stel hem dan alsjeblieft op mijn website. Wie weet wat ik voor jou kan doen.

Want het liefst help ik zoveel mogelijk moeders om het moederschap wat gemakkelijker te ervaren. Meer rust. Minder stress. Meer zelfvertrouwen. Maar mindfulness is geen simpel trucje wat ik je kan vertellen en dat je het dan zo 1,2,3 toepast en al je problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Het vergt commitment en oefening, elke dag weer. Maar wees niet bang, ik ga je daarmee helpen. 

Een vraag die ik vaak krijg is, waarom zou ik aan mindfulness beginnen? Wat levert het me dan op? Ik ben al zo druk, ik kan dit er toch niet ook nog eens naast doen! Het gevoel dat je steeds tijd te kort komt, dat kennen wij moeders allemaal wel. En je wilt er wel vanaf, en je gaat elke week naar yoga, of sporten. Misschien praat je erover met vriendinnen, maar hoe lekker dat ook is, die momenten van stress komen steeds terug. 

Je wilt rust. Rust in je lijf en vooral in je hoofd. Je bent als het ware op zoek naar die uitknop, zodat je lekker kunt slapen en kunt genieten van de momenten samen met je kindje. Je zoekt die knop waardoor je als je met je kindje bent ook echt je aandacht bij je kindje hebt in plaats van bij je werk, en vice versa.

Of misschien zit jij met je aandacht wel bij je kindje, maar niet in het moment. Komen er steeds gedachten voorbij over hoe het anders zou moeten zijn dan het nu is. Bedenk je manieren hoe ze wel kan slapen, niet meer huilt, beter drinkt. En aan het einde van de dag voel je je helemaal leeg.

Het is alsof je gedachten een marathon hebben gelopen, ze zijn overal en nergens geweest, en je denkt, wat heb ik nu eigenlijk gedaan vandaag!? Hoe kan ik nu zo moe zijn? En heb ik eigenlijk wel kunnen genieten van de tijd met mijn kind? Want dat is eigenlijk wat je wilt. Een goede moeder zijn voor je kind en zelf kunnen genieten van je gezin en alles wat je ernaast doet.

Dus… Waar is de uitknop?

Nou ik kan je vertellen, er is eigenlijk geen uitknop. Ik hoor vaak van mensen dat ze denken dat als je gaat mediteren het doel is dat je geen gedachten meer hebt. Dat lijkt ze wel een lekker idee. Niet meer hoeven denken. Maar gedachten komen en gaan, daar kun je niets aan veranderen. En dat is ook niet erg. Het gaat erom wat je met deze gedachten doet. Je vasthouden aan pijnlijke gedachten en deze geloven, dat veroorzaakt stress.

Mindfulness kan je helpen om met de gedachten die je nu eenmaal hebt anders om te gaan, ze als minder stressvol te ervaren. Het is dus meer een figuurlijke uitknop dan een letterlijke. En mijn ervaring is dat dit niet lukt na één keertje oefenen, of door die paar minuten mediteren voor of na een yogales.

Want deze ontspannende meditaties kunnen heel lekker aanvoelen, maar zodra je een stressmoment ervaart met je kindje, schakel je over op de automatische piloot en ben je dat hele zen gevoel compleet vergeten.

Oefenen, oefenen, oefenen!

Om mindfulness wel toe te passen in je dagelijks leven, zul je dagelijks moeten oefenen. En ik ga je daarmee helpen. Ik vertel je steeds eerst iets over hoe je kunt omgaan met dagelijkse stressmomenten in het moederschap. Ik baseer de mijn artikelen en podcasts op mijn ervaringen en op grote leermeesters die ons zijn voorgegaan in hun zoektocht naar bewustzijn, rust en balans in het leven. Elke podcast sluit ik af met een meditatie van maximaal 10 minuten.

Op die manier kun jij telkens oefenen ook al ben je druk of wil je ook nog tijd besteden aan Netflix, vriendinnen of sport. Zo kun je mindfulness steeds een beetje beter integreren in je dagelijks leven. Om de meditatie te kunnen volgen, moet je wel even de podcast luisteren.

Wat is mindfulness?

Eerst wil ik je eerst nog iets meer vertellen over wat mindfulness dan precies doet. Want als mindfulness je gedachten niet stopt, wat doet het dan wel? En dat is wat ik net al zei, die figuurlijke uitknop die mindfulness voor jou kan zijn. Door anders om te gaan met stress en zorgelijke gedachten.  

Mindfulness is een aandachtstraining. Door steeds te oefenen om je aandacht te richten op datgene wat je wilt, word je hier steeds beter in. Net zoals je in de sportschool je spieren traint, zodat je op een ander moment sterker bent en je je gedurende de hele week beter voelt. Lekkerder in je vel. Zo leer je met meditatie mentaal sterker zijn en je beter voelen, lekkerder in je vel dus. En net als bij het sporten gaat het er bij meditatie niet om dat je het in één keer perfect doet, of direct resultaat ziet. Het gaat erom dat je steeds blijft oefenen.

Dat begint al bij het moment dat je gaat zitten op je kussen of op een stoel, ook al heb je geen zin. Je zit daar toch maar weer. En dan zit je daar, ademhaling voor ademhaling. En wat je dan eigenlijk doet is je concentreert je op een bepaald object van de aandacht. Vaak is dit de ademhaling zelf, maar het kan bijvoorbeeld ook je lichaam zijn. En je zult steeds afgeleid raken, maar dat is geen teken dat je het niet goed doet. Het hoort juist bij de oefening.

Sterker nog, juist als ik tegen je zeg dat je ergens NIET aan moet denken, gaat je aandacht steeds daarnaartoe. Maar op die manier kom je wel tot inzichten die je anders niet had gehad. Je laat als het ware je onderbewuste het werk doen, in plaats van er heel bewust over na te denken. En je onderbewuste is zoveel slimmer en rijker dan je bewuste. Mijn ervaring is dat je dan komt tot inzichten die je anders niet had gehad. 

Dan wil ik nog één ding vertellen. Ik krijg namelijk regelmatig van moeders terug dat ze er tegenop zien om te gaan mediteren. Op de bank ploffen voor de televisie levert direct meer resultaat op, namelijk ontspanning, dan mediteren. Want het kan gebeuren dat je al die gedachten die je eigenlijk niet wil denken en die er toch zijn, in het begin juist op je afkomen als je mediteert. Het lijkt dus erger te worden in plaats van minder! En achteraf voel je je soms juist moe of slecht. En je merkt niet direct resultaat.

Maar denk dan nog even terug aan de sportschool. Als je naar de sportschool bent geweest, en je hebt daar gezweet, en je vond het verschrikkelijk zwaar, en je staat in de kleedruimte en je kijkt in de spiegel, wat zie je dan? Dan zie je ook niet direct het resultaat. Dat duurt even. Dus heb geduld, oefen rustig door en ineens is er dan een moment dat je je bedenkt dat je al de hele week goed hebt geslapen. Of dat je afgelopen maand inderdaad meer energie had, of je langzaam aan merkt dat je meer vertrouwen krijgt in jezelf als moeder. 

Wil je zelf aan de gang? Luister dan de meditatie achteraan in de podcast. 

Dus mijn belangrijkste tip voor nu is: geef jezelf de tijd en blijf oefenen. Tot snel!

Liefs Mayke

Wil je meer begeleiding met mindfulness of met een ander onderwerp rondom opvoeding ouderschap en baby’s.

Kijk dan eens naar mijn training mindful met je baby. Daarin leer ik je hoe jij mindfulness kunt gebruiken in de opvoeding en verzorging van je kindje. En hoe jij meer rust kunt ervaren, meer kunt genieten van het ouderschap en meer zelfvertrouwen krijgt als moeder.