Je leest dit ongetwijfeld omdat je baby onrustig is. Je baby is continue alert, huilt veel, is beweeglijk, slaapt weinig. Om je heen zie je baby’s die wel rustig zijn. Die ontspannen om zich heen kijken en lekker op mama liggen te soezen en je vraagt je af, ligt het aan mij? Of ligt het aan m’n kindje? Is dit een signaal dat er iets mis is? En ik raad je aan dit uit te zoeken als je het niet vertrouwt.

Als je kindje koorts heeft, moeite met ademhalen of bijvoorbeeld afvalt of niet wil drinken, check het dan echt even bij de huisarts of het consultatiebureau. Het is niet de bedoeling om zulke signalen te negeren. Deze oefening is bedoeld voor moeders met een wakkere, alerte baby. Bij de veel onrustige baby’s is medisch niets te vinden en dan zijn deze tips iets voor jou.  

Wellicht is er medisch wel iets is, maar je graag zelf iets wilt doen om de onrust en het ongemak weg te nemen. Misschien ben je nu ten einde raad of wil je graag even een moment van rust. Dat komt goed uit want ik ga je helpen.

Vandaag komen in deze podcast de volgende onderwerpen aan bod:

Een onrustige baby: wat kun je ermee?

De vicieuze cirkel van onrust

Meer rust voor jou én voor je kindje

Wat geef je door aan je kindje?

Opmerken van je eigen ongemak 

Een onrustige baby: wat kun je ermee?

Ik zat namelijk ook met een onrustige baby. Er was wel iets medisch gevonden, maar toen dat werd verholpen was z’n onrust niet 1,2,3 over. Die onrust werd veroorzaakt door verschillende dingen en ik ontdekte dat ik zelf heel veel kon doen om hem te laten ontspannen. Het was niet gemakkelijk, maar het werkte wel en daarom wil ik het nu graag doorgeven aan andere moeders.

Ik ga eerst kort iets vertellen over wat ik ontdekte over de wisselwerking tussen mij en m’n zoontje. Deze info is belangrijk, want daar ligt ook direct de oplossing.

Daarna gaan aan de slag met jouw onrustige baby.  Ik laat je ervaren wat aandacht en opmerkzaamheid voor jou kan doen op dit soort momenten. Zodat jij leert om op een andere manier om te gaan met de onrust van je kindje. Want de onrust bij je kindje kun je niet 1,2,3 weghalen. Maar je kunt wel jouw ervaring veranderen. En daarmee verander je ook jouw houding, jouw energie. En dat heeft een positief effect op de onrust van je kindje.

De vicieuze cirkel van onrust

In mindfulness wordt vaak gezegd dat pas als je iets volledig accepteert, het kan veranderen. Dat klinkt een beetje tegenstrijdig misschien, maar dat is het niet.

Hoe dat precies zit wil ik je laten zien aan de hand van een voorbeeld.

Stel je baby is onrustig en niets werkt. Ze heeft net gegeten, ze heeft een schone luier. Je bent van de week al naar de huisarts geweest en die zegt, er is niets aan de hand. Je hebt een onrustige baby. Daar groeit ze wel overheen.

Maar hoe je daar vervolgens mee om moet gaan, je hebt geen idee. De huisarts zei nog, zorg voor rust en regelmaat. Ja, leuk bedacht, maar dat lukt nu net niet door die onrust! Inmiddels zit je er flink doorheen. Je wilt je kindje zo snel mogelijk rustig krijgen zodat jij ook rust hebt. Je voelt je zelf ook onrustig. Het liefst zou je willen dat het allemaal anders was dan dat het is. En deze weerstand, die zorgt voor nog meer onrust. Bij jezelf en bij je kindje.

Je komt terecht in bij wat ik noem: de cirkel van onrust. Wat ik daarmee bedoel is dat jullie elkaar steeds onrustiger maken. Jij wilt niets liever dan dat je baby weer kalm en rustig is, je hebt daar alles voor over. Maar onbewust werk je dat tegen doordat je kindje jouw onrust voelt en denkt: hé.. mama is onrustig. Dan zal daar wel een reden voor zijn. Die onrust zal gevaar betekenen.

Want je baby is een klein bolletje gevoel. Zij kan nog niet denken zoals wij. Baby’s communiceren met hun tastzin en hun gevoel. Zo interpreteren zij de wereld.

En hun mama, is hun nummer 1 middel om te communiceren met de wereld. Om te ontdekken hoe het ervoor staat. Is het veilig of niet. Ik als kleine baby weet dat niet. Maar mama zal het me vertellen.

Dus wat jij voelt geef je door aan je baby. Want ze is afhankelijk van jou. Ze wil dat jij haar beschermt en als jij onrustig bent dan voelt dat voor je baby hartstikke onveilig en vergroot dit de onrust van je baby. En zo kom je in een vicieuze cirkel terecht.

En die onrust bij jou, daar kun jij wat aan doen. Op die manier kun je de cirkel doorbreken.

Meer rust voor jou én voor je kindje

Want als jij aan je kindje laat voelen, het is hier veilig, dan geef je je kindje de ruimte om te ontspannen. En ik zeg niet dat het dan ook direct ontspant. Het kan best zijn dat je kindje nog even onrustig blijft, maar als jij ontspant creëer je wel ruimte voor je kindje om ook te ontspannen.

Daarnaast zorgt werken aan je eigen ontspanning ervoor dat jij beter kunt uitrusten. Want als je kindje huilt en jij voelt stress, dan kost het veel meer energie dan als je kindje huilt en jij voelt je rustig. En dat kan echt. Rust voelen ondanks je onrustige baby. Ik heb het zelf ervaren hoe het is om liefde voor je je badge te voelen als ze overstuur is in plaats van stress.

Zelf leren ontspannen is dus win-win. Het betekent meer rust voor jou én voor je kindje.

En dan is er nog een reden om te leren ontspannen als je baby onrustig is en dat is dat je jouw kindje hiermee een belangrijke les kunt leren.

Want je kindje is overstuur en met je poging om dat zo snel mogelijk te willen stoppen vertel je je baby eigenlijk, het is niet oké om je gevoel te tonen. Mama wordt ongemakkelijk van jouw gevoelens. En langzaam aan neemt je kind deze boodschap over. “Ik hoor mijn gevoel niet te tonen en.. mijn gevoelens zijn maar ongemakkelijk.” Door te leren om de gevoelens van je kindje te verdragen, leer je je kindje dat haar gevoel er mag zijn.  En leer je je kindje zichzelf te accepteren zoals ze is.

Wat geef je door aan je kindje?

Soms wordt de cirkel van onrust of het gevoel dat je niet mag huilen doorgegeven van generatie op generatie. En dit wil je niet doorgeven aan je eigen kinderen, dat ze alleen oké zijn als ze gelukkig zijn, maar het is zo lastig oké te zijn met hun gevoelens en je je eigen gevoelens het liefst wegstopt. Want hun gevoelens halen nogal wat naar boven in ons.

Dus ga eens bij jezelf na, hoe ga jij zelf met je gevoel om? STILTE

Is het oké voor jou om te huilen? Mag de onrust er zijn?

Of voel je je daar ongemakkelijk bij?

Het goede nieuws is dat je dit kunt veranderen. Het vraagt wat training, maar je kunt het echt leren. Om oké te zijn met de gevoelens van je baby en ook met je eigen gevoelens.

Opmerken van je eigen ongemak

De eerste stap om dit te leren is het opmerken van je eigen ongemak als je kindje huilt of onrustig is. En dat is nog best lastig weet ik uit ervaring! En het is ook helemaal niet leuk. Want het voelen van al die onrust maakte dat ik alleen maar meer het gevoel kreeg dat ik faalde als moeder. En bij meditatie, want dat gaan we zo doen, hebben veel mensen het idee dat het rustig, kalm en ontspannen is. Maar als jíj niet ontspannen bent, dan is je meditatie behoorlijk confronterend. De rust komt pas als je niet wegloopt voor de onrust.

Er is moed voor nodig om dit te durven voelen. De meditatie helpt je hiermee. Wil je de meditatie volgen? Luister dan de podcast.

Met een onrustige baby is het soms zoeken naar een evenwicht. Naar een goed ritme en elkaar leren aanvoelen. Het kan juist bij een onrustig kindje lastiger zijn om signalen op te vangen. Maar erbij blijven als het onrustig is, dat is de eerste stap.

In de volgende podcast ga ik meer vertellen over het aanleren van een ritme. En zeker bij onrustige baby’s kan dat lastig zijn, maar ook veel rust brengen. Een goed ritme zorgt ervoor dat zowel jij als je kindje goed uitgerust zijn. En dat maakt een wereld van verschil. Tot de volgende keer!

Liefs Mayke

Wil je meer begeleiding met het mindful leren omgaan met een onrustige baby of met een ander onderwerp rondom opvoeding, ouderschap en baby’s.

Kijk dan eens naar mijn training Mindful met je Baby. Daarin leer ik je hoe jij mindfulness kunt gebruiken in de opvoeding en verzorging van je kindje. En hoe jij meer rust kunt ervaren, meer kunt genieten van het ouderschap en meer zelfvertrouwen krijgt als moeder.