Vandaag ga ik je uitleggen hoe je je baby in een ritme kan krijgen. De methode die ik gebruik is een lieve en mindfulle manier, waarbij je je kindje niet alleen in z’n bedje in slaap hoeft te laten huilen. Maar waarbij je straks wel meer ritme hebt, omdat je merkt dat jij daar behoefte aan hebt of omdat je kindje onrustig is en overprikkelt raakt.

https://soundcloud.com/user-398394752/podcast-4-mindfulness-voor?in=user-398394752/sets/mindfulness-voor-moeders

Je leest en hoort allemaal tips en tricks, maar tot nu toe werkt niks en je bent misschien wel ten einde raadt. Dan zegt iemand tegen je, je moet je kindje gewoon laten huilen. Al die aandacht die je je kindje geeft, daar verwen je je kindje alleen maar mee. Je overprikkelt hem. En jij denkt, hmmm.. misschien is dat waar. Maar ergens voelt het niet goed, om je kindje alleen te laten huilen.

Maar dat hoeft ook niet. Zelfs niet als jou kindje niet zo gemakkelijk zelf in slaap valt en veel wakker is. Daarom geef ik hier juist aandacht aan!

Vandaag komen in deze podcast de volgende onderwerpen aan bod:

Rust, regelmaat en… mindfulness

Slaappatronen van Baby’s

Mindful omgaan met een oververmoeide baby

Rust, regelmaat en… mindfulness.

Vroeger zeiden ze altijd de 3 R-en: rust, reinheid en regelmaat. Het belangrijkste daarbij was discipline. Je kindje zo snel mogelijk in een structuur en dat mocht best met de harde hand. Je baby zo snel mogelijk zelfstandig laten slapen en het laten huilen om dat voor elkaar te krijgen was daar een onderdeel van.

Tegenwoordig kijken we daar anders tegenaan en zijn we gestopt met het negeren van ons moedergevoel. Je mag je kindje troosten en je mag je kindje liefde en affectie tonen. Alleen liefde voor je kindje is iets anders dan liefdevolle aandacht. Want als jij oververmoeid bent en zelf amper slaapt omdat je kindje niet slaapt, dan heeft niemand daar wat aan. Je houdt niet minder van je kindje, maar je bent alleen fysiek aanwezig, maar mentaal ben je uitgeblust en uitgecheckt. Tijd voor verandering dus! 

En of je kindje nu onrustig is, ’s nachts niet zo goed slaapt of juist overdag niet wil slapen. Het valt of staat bijna altijd met een ritme overdag. Want als je kindje overdag voldoende rustmomenten heeft, dan is het energieker en vrolijker op de momenten dat het wel wakker is en slaapt het ’s nachts ook beter. 

Je baby is een ritme dus, maar wel graag de liefdevolle aanpak. En daarom heb ik aan de R-en een M toegevoegd, Mindfulness. Want mindfulness staat voor aandacht en datgene wat je doet doen met liefdevolle aandacht. En met behulp van die liefdevolle aandacht gaan we jouw kindje een ritme aanleren. 

Slaappatronen van Baby’s

Nu eerst iets meer over baby’s en hun slaappatroon. Want dat is anders dan dat van ons, volwassenen. Baby’s hebben een kortere slaapcyclus. De cyclus start met in slaap vallen, gevolgd door een lichte REM-slaap. Die hebben wij ook, dat is de fase waarin je droomt. Tijdens de REM-slaap droomt je kindje. Sommige kindjes bewegen dan veel, met de kans dat zij zichzelf wakker maaien met hun armpjes. Lukt het je kindje om door te slapen, dan volgt een diepere slaapfase. Maar die overgang van REM-slaap naar diepe slaap gaat gepaard met een schokje, waar je kindje wakker van kan worden. Blijft je kindje slapen, dan volgt de diepe slaapfase. Je kindje ligt nu stil en zal niet zo gemakkelijk worden gewekt. Na ongeveer 30-40 minuten komt je kindje weer in een lichtere slaapfase en is de kans op wakker worden weer groter. Blijft je kindje slapen? Dan begint de cyclus van voren af aan. 

Zeker bij jonge baby’s gebeurt het vaak dat ze maximaal 45 minuten achter elkaar slapen. Dit komt omdat als ze wakker worden tussen 2 cycli in ze nog niet hebben geleerd om door te slapen. Wij worden ook na elke cyclus wakker (al duurt onze cyclus dus langer), alleen wij vallen direct weer in slaap. Je merkt hier niks van. Een baby heeft nog een externe stimulans nodig om weer in slaap te vallen. Bijvoorbeeld een wiegende beweging of de huid van hun moeder. Dat is de reden dan baby’s overdag langer slapen in een rijdende auto of in de drager. Als ze alleen in een donker kamertje liggen is dat veel lastiger. Maar het kan wel. 

Stap 1: Concentreer je op de wakkertijd van je kindje overdag

Vaak als we ons kindje in een ritme willen krijgen dan zijn we bezig met de tijd dat je kindje slaapt. Maar daar heb je zelf helemaal geen invloed op. Je kunt je daarom beter richten op hoe lang je kindje wakker is. Want daar heb je als ouder wel invloed op. Je hebt invloed op twee dingen. De lengte van de wakkertijd en de indeling van deze wakkertijd. En allebei zijn belangrijk om je kindje een goed ritme aan te leren. 

De slaapcyclus van een baby is zoals ik net al vertelde korter dan die van ons. En de tijd dat je kindje wakker kan zijn is ook veel korter. Al die nieuwe indrukken in een nieuwe wereld kosten bakken met energie en je kindje heeft daarom behoefte aan steeds korte slaapjes. Dat is voor ons ouders misschien niet ideaal, maar het is wel hoe het werkt. 

Een pasgeboren baby bijvoorbeeld is na drie kwartier alweer moe. Vanaf 2 a 3 weken wordt dit langzaam meer, een uurtje ongeveer. EN een kindje van rond de 3 maanden kan langzaam aan 1,5 uur wakker zijn. En let op, dit is een gemiddelde. Het is dus niet zo dat alle kinderen dezelfde tijd wakker kunnen zijn. Maar als je je kindje op bed legt als het moe is in plaats van als het moe wordt, dan valt je kindje gemakkelijker weer in slaap. Dus hou die wakkertijd goed in te gaten, en daarvoor mag je in het begin best de gemiddelden gebruiken en langzaam leer je je kindje beter kennen en dan kun je het indien nodig aanpassen. 

Stap 2: Houdt een wakkertijd routine aan van “slapen – voeden – spelen – rustig maken – slapen”

Als je kindje wakker wordt direct voeden, nu is je kindje nog energiek. Je weet zo zeker dat je kindje voldoende voeding binnenkrijgt. Vervolgens is het tijd om te spelen. Op je schoot en anders in de box. En ongeveer een kwartier voordat je je kindje op bed wil leggen start je met je kindje weer rustig maken. Lekker knuffelen, tegen je aan houden. Niet te veel nieuwe prikkels. En dan ongeveer 5 minuten voordat je jouw kindje in bed wil hebben start je met het slaapritueel. 

Stap 3: Introduceer een slaapritueel

En bij een slaapritueel dan denk je misschien aan boekje voorlezen of tandjes poetsen zoals bij oudere kinderen vaak gedaan wordt. En dat lijkt vooral te gaan om praktische dingen, maar een slaapritueel is meer dan dat. Want als je telkens hetzelfde doet voordat je kindje in slaap valt, dan helpt dat ritueel je kindje in slaap vallen. 

Dat komt omdat je kindje een slaapassociatie nodig heeft om in slaap te vallen. Dat hebben wij allemaal nodig. Misschien doe jij ook wel steeds hetzelfde voordat je in slaap valt. Boekje lezen, mediteren, vriendlief een kus geven. Zoiets. Dat heeft je kindje ook nodig. En van nature is deze associatie voor een baby ‘mama om me heen’.

Vroeger namen ze baby’s overal mee naartoe. Ze werden gedragen en ook in de baarmoeder werden ze gedragen en door dat deinen worden ze gemakkelijk in slaap gewiegd. Als je baby wordt geboren dan zijn dit dus zijn slaapassociaties, mama en wiegen.

En dan is er nog een associatie en dat is drinken. De natuur is namelijk zo slim geweest om als je als vrouw borstvoeding geeft een bepaald slaaphormoon aan te maken bij zowel jou als je kindje. En zo vallen jullie allebei sneller in slaap.

Alleen het lastige daarvan is dat dit wel uitgaat van een situatie waarin moeder en baby bij elkaar slapen en de baby de hele nacht een open bar heeft en kan drinken zodra het wakker wordt. Maar als jij je kindje zelf in een bedje wilt laten slapen, en dat kan, dan zal je de tijd moeten nemen om je kindje andere slaapassociaties aan te leren.

Bouw dit langzaam op, bijvoorbeeld eerst als je je kindje in bed legt erbij blijven. Hem heen en weer wiegen met je hand, zachtjes tegen hem praten. En steeds een beetje losser, steeds een beetje meer zelfstandig. 

Stap 4: Leg je kindje op bed als het moe wordt in plaats van als het moe is. 

De truc is om je kindje op bed te leggen voordat het oververmoeid is. En het moment waarop je dat doet, dat komt best wel nauw. Het is precies dat moment dat je kindje wel moe wordt, maar nog niet echt moe is. Het is als een klein raampje van tijd. Want een oververmoeide baby heeft (net als ieder oververmoeid persoon) moeite om in slaap te vallen. 

De belangrijkste tip daarbij is echt. Start op tijd! En aangezien elke baby anders is en je vasthouden aan tijden daarom niet altijd het ideale resultaat oplevert, is er nog iets waar je op kunt letten. Dit zijn de signalen die je kindje zelf geeft dat het moe is. Want hoe klein je kindje ook is en ook al kan het nog niet praten. Het kan al heel goed aangeven of het honger heeft, moe is, iets anders nodig heeft. Wij moeten alleen leren hoe we dat zien.

Want als je kindje begint te jengelen, dan is het eigenlijk al oververmoeid en dan wordt het in slaap vallen, zeker alleen in een bedje, flink lastig! Dus door de subtiele signalen te herkennen die jouw baby gebruikt, kun je dit voor zijn. 

Stap 5: Slaapsignalen oppakken

Hoe weet je nu hoe lang jouw kindje wakker kan zijn? Door te letten op de slaapsignalen. Want elke baby geeft aan wanneer ze moe is, we moeten dat alleen wel herkennen. En het lastige is dat elke baby dat net op z’n eigen manier doet. Het is dus belangrijk om je eigen kindje hierin te leren kennen. 

Hier hoort een oefening bij. Wil je die doen? Luister dan de podcast. 

Samenvatting stap 1 tot en met 5

Oké we hebben nu een aantal dingen gedaan en besproken om je kindje in een ritme te krijgen, met behulp van liefdevolle aandacht. En we hebben al 5 stappen gehad. Ik noem ze nog even voor je op: 

  • Concentreer je op de tijd dat je kindje wakker is in plaats van op de tijd dat je kindje slaapt.

Je kindje is steeds wakker en alert. Je wilt zo graag dat je kindje eens gaat slapen, maar het lukt niet! Herken je dat? We concentreren ons vaak op de tijd dat ons kindje slaapt, maar wist je dat het veel effectiever is om je aandacht te richten op de tijd dat je kindje wakker is? Hier heb je als ouder namelijk wél invloed op.

  • Als je kindje wakker is dan hou je de routine aan van slapen – voeden – spelen – rustig maken en dan begin je opnieuw met slapen.

Orde, rust en regelmaat. Zo ging dat vroeger toen wij nog baby’s waren. Tegenwoordig gaat het allemaal wat relaxter. Wel zo fijn. Maar misschien ben je het stiekem wel een beetje zat dat je kindje niet zelf in slaap valt en je blij bent als je ergens naartoe moet met de auto zodat je kindje even een half uurtje kan slapen.  

De harde hand is er gelukkig af, maar regelmaat is wel degelijk prettig voor je kindje. De truc hierbij is om je niet blind te staren op de klok. Regelmaat heeft niets te maken met de tijd, maar met voorspelbaarheid voor je baby. Voor een goed ritme kun je de volgende routine aanhouden:

 “Slapen – voeden – spelen – knuffelen/rustig maken – slapen” 

Op zoek naar meer tips voor je baby in een een ritme zonder huilen? Beluister dan mijn podcast rust, regelmaat en… mindfulness. 

  • Introduceer een slaapritueel, zodat je kindje nieuwe slaapassociaties krijgt waarbij het jou niet nodig heeft om in slaap te vallen (matthijs wakker in z’n ledikant).

“Mijn kindje valt allang zelf in slaap” vertelt een trotse moeder. Hoe dan!? Vraag je je misschien af. Dan krijg je te horen dat je je kindje wakker op bed moet leggen. En dus doe je dat braaf. En daar ligt je kleintje, klaar wakker. Totdat hij moe wordt en dan begint hij te huilen. Herkenbaar? 

In mijn podcast vertel ik je alles over slaapassociaties en hoe die ervoor zorgen dat zelfstandig in slaap vallen helemaal niet zo gemakkelijk is voor je baby. In 6 stappen leer ik je hoe je het toch voor elkaar krijgt je kindje zelfstandig in slaap te laten vallen. En dat zonder huilen! 

  • Leg je kindje op bed als het moe wordt, niet als het moe is. Het belangrijkste daarbij is begin op tijd!

Leg je kindje op bed als het moe wordt, niet als het moe is. Dat is een tip die ik alle moeders wil meegeven. Want als jij oververmoeid bent dan kom je ook niet meer in slaap. 

  • Leer de slaapsignalen van jouw kindje kennen.

Je wilt je kindje graag op tijd op bed leggen. Op welke signalen moet je dan letten? Vaak wachten we totdat ons kindje jengelt of huilt. Maar dan ben je eigenlijk al te laat. Wat zijn dan slaapsignalen waar je op kunt letten? Natuurlijk oogjes wrijven en gapen, maar wist je dat wegkijken, het oortje richting de schouder bewegen en steeds beweeglijker worden ook slaapsignalen kunnen zijn?  

Wil je oefenen met de slaapsignalen van jouw baby herkennen? Doe dan de oefening kijken naar je kindje uit mijn podcast. 

Als je deze 5 stappen aanhoudt, dan ben je al een heel eind. Zo leer je je kindje gemakkelijk zelf slapen. Maar dan, dan is er altijd een moment dat je kindje toch oververmoeid is. Je een slaapsignaal hebt gemist of er iets anders is waardoor het niet gaat zoals je wilt en je kindje helemaal overstuur is en niet meer wil slapen?

Mindful omgaan met een oververmoeide baby

Want als moeder kan je nogal in de stress schieten als je kindje niet wil slapen en blijft huilen. Hoe ga je daar nu mindful mee om? En daarvoor is het belangrijk dat je accepteert dat het nu is zoals het is. Je kindje is oververmoeid en het huilt. Je kunt het nu niet meer terugdraaien. Want je wel kunt doen is erbij blijven. Help je kindje door dit moeilijke moment heen. Want voor je kindje is het nog lastiger dan voor jou. En op dit soort momenten is het de kunst om vriendelijk te blijven voor jezelf en voor je kindje. 

Als je kindje huilt of oververmoeid is, dan is onze eerste neiging vaak om het huilen zo snel mogelijk te stoppen. We hupsen wat rond met ons kindje en we sussen het, bieden de fles of borst aan, alles om ervoor te zorgen dat het huilen stopt. Maar in onze poging het huilen te stoppen zijn we gestresst. En je baby is een klein bolletje gevoel. Baby’s communiceren nog niet zoals wij, zij communiceren door aanraking en gevoel.

En als jij je gestresst voelt, dan voelt je baby jouw stress en geef jij eigenlijk het signaal, hé. Er is iets mis. Mama heeft stress dus dan zal dat wel kloppen. En zo duurt het alleen maar langer voordat je kindje rustig is. Dus om je kindje rustig te krijgen is het belangrijk dat je zelf ook rustig bent. Want als jij rustig bent dan kun jij die persoon zijn die je kindje weer rustig maakt en dan kan het toch nog in slaap vallen. 

En geloof me, hoe overstuur je kindje ook is. Het valt uiteindelijk in slaap. Er is nog nooit een kindje voor altijd wakker gebleven en blijven huilen. Zo voelt het soms wel, maar dat is niet zo. En ik geef je zo een korte oefening om mindful om te gaan met deze momenten. Want wat je doet is erbij blijven.

Je laat je kindje huilen bij jou en zodra het gekalmeerd is leg je het weer op bed. En het kan zijn dat je kindje direct weer gaat huilen. Troost het. Eerst in bed door erbij te blijven en als dat niet werkt haal je hem/haar er weer uit, je troost totdat je kindje helemaal rustig is en probeert het opnieuw. En belangrijk daarbij is om ook hier goed te kijken naar de signalen van je kindje. Want soms stopt je kindje wel even met huilen, maar is het nog niet helemaal rustig en als je het dan weer in bed legt dan kun je weer opnieuw beginnen.

Maar eerst maar eens zorgen dat je kindje rustig wordt. Luister daarvoor de oefening in de podcast.

En onthoudt, er is nog nooit een baby blijven huilen. Alle baby’s vallen uiteindelijk in slaap. En als op dit moment het in bed leggen niet lukt, of je bent te moe om het te doen, kies dan voor nu een andere oplossing. Zoals een draagdoek. Een stukje lopen met de kinderwagen of een stukje rijden in de auto. Zodat jij en je kindje even uit het stressmoment komen.

En bedenk je dan dat het mooie van mindfulness en van moederschap is dat je steeds opnieuw kunt beginnen. Elke moeder heeft momenten dat het even niet lukt. Dat het anders gaat dan ze zou willen. Maar er komen ook weer momenten dat het wel goed gaat. Zodra je kindje is uitgerust in de drager of wagen, dan begin je opnieuw. Want steeds opnieuw beginnen in het huidige moment, dat is mindfulness. En als je dat kunt en de lastige momenten achter je kunt laten, dan ben jij nu al een mindful mama!

Ik hoop dat je hebt genoten van deze podcast van Mindfulness voor Moeders. Mocht jij nu zelf onderwerpen hebben voor een podcast laat dan een vraag of onderwerp achter hieronder bij de reacties.

Wil je meer begeleiding hoe je je baby in een ritme kan krijgen of met een ander onderwerp rondom opvoeding ouderschap en baby’s.

Kijk dan eens naar mijn training mindful met je baby. Daarin leer ik je hoe jij mindfulness kunt gebruiken in de opvoeding en verzorging van je kindje. En hoe jij meer rust kunt ervaren, meer kunt genieten van het ouderschap en meer zelfvertrouwen krijgt als moeder.