Vandaag staat in het teken van mindful omgaan met grenzen stellen. Want die eerste maanden dat je baby er is ben je nog vooral bezig met verzorgen. Voeden, knuffelen, slapen. Overleven eigenlijk. Maar er komt een moment dat je baby op ontdekking gaat. De vraag komt op, hoe gaan we dat eigenlijk doen met grenzen stellen? En hoe doe je dat bewust en met aandacht?

Deze vraag krijg ik regelmatig en moeders vragen me dan, gebruik je ook daarbij mindfulness? En daarover gaan we het hebben.

Spoiler alert: er is niet één manier om mindful grenzen te stellen met duidelijke spelregels.

Als je mindful aan de slag gaat met grenzen stellen dan gaat het om op het moment zelf goed voelen wat nodig is in plaats van reageren op de automatische piloot. Gemakkelijker gezegd dan gedaan, toch!? Daarom ga ik in deze podcast toch wat tips en tricks geven over hoe je mindfulness kunt gebruiken bij het stellen van grenzen aan je kindje.

Deze podcast is ingedeeld in 3 delen. In het eerste deel gaan we naar binnen en gaan we bij onszelf kijken, wat is mijn doel met grenzen stellen? Welke grenzen heb ik eigenlijk? Waarom juist deze grenzen? Want als je weet welke grenzen je hebt en waarom, dan is het ook veel gemakkelijker om ze te handhaven.

In deel 2 gaan we de relatie tussen jou en je kindje eens onder de loep nemen en besteden we aandacht aan het versterken van de relatie tussen onszelf en ons kindje. De reden dat we dit doen is omdat als je een goede band hebt, grenzen stellen veel gemakkelijker wordt. Want die diepe verbinding tussen jou en je kind is er ook op momenten dat het lastig is of je vindt dat je kind iets doet wat niet mag of kan.

Ten slotte in deel 3 gaan we aan de slag met de praktijk. Hoe doe je dat dan die grenzen mindful stellen? Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn kindje zich aan mijn grenzen houdt en dat niet elke poging om een grens aan te geven uitloopt in ruzie, schreeuwen, huilen. Kortom gedoe.

En zoals je gewend bent gaan we direct aan de slag. Bij ieder onderdeel hoort een korte oefening die jij direct thuis kunt doen. Ben jij er klaar voor? Laten we dan beginnen!

Vandaag komen in deze podcast de volgende onderwerpen aan bod:

Kijken naar onszelf

Grenzen voor je kindje

Oefening

Verbinding & Grenzen stellen

Grenzen stellen in de praktijk – de tone of voice

Samenvatting en Mindful grenzen stellen

Kijken naar onszelf

We gaan eerst eens kijken naar onszelf. Want als het gaat om grenzen stellen is het oh zo belangrijk dat wij weten wat we willen bereiken, hoe we dat het liefste doen en hoe het eigenlijk met onszelf gaat. Want kinderen zijn als spiegels. Dat wat jij uitzendt krijg je terug. Misschien is het je opgevallen dat die kleine van je áltijd vervelend is op de momenten dat jij haast hebt, niet lekker in je vel zit of graag nog even iets wilt doen. Vraag jezelf dan eens waar is je aandacht? Wat straal jij uit? Je zult zien dat je meer invloed op het gedrag van je kind hebt dan je dacht. Maar in plaats van je kind te corrigeren, kijk eens naar je eigen gedrag, verander jezelf en kijk wat er gebeurt.

En de manier om zelf lekker in je vel te zitten zodat je rust uitstraalt en je grenzen op een rustige manier kan brengen is door je eigen grenzen te respecteren. We zijn vaak zo druk bezig met ons kind en het welzijn van ons kind dat we onszelf vergeten. Maar hoe klein je kindje ook is, soms gaat je kind over jouw grenzen heen. Moet je dat allemaal slikken uit naam der liefde? Nee!

De truc is om goed te leren voelen hoe het met jou gaat. Zodat je stop kunt zeggen zodra je in het oranje gebied komt en code rood kunt vermijden. Want niemand kan alles aan en je hoeft geen super mama te zijn.

Dus:
* Neem tijd voor jezelf
* Geef aan wat jij wilt
* Stuur het gedrag van je kind bij
…en doe dit allemaal voordat je grens zo is overschreden dat je uitvalt.

Lukt dat een keertje niet? Geen nood. Iedereen komt weleens in code rood. Dan is er altijd nog een ademruimte die je kunt nemen. Maar voor nu gaan we nog even terug naar binnen.

Want als je dan weet hoe het met jou gaat en je je eigen grenzen respecteert, dan voel je je goed. En hiervoor heb ik verschillende podcasts dus als je hierin hulp wilt dan kun je die ook even beluisteren.

Grenzen voor je kindje

Dan komt nu de volgende stap en dat is aan de slag met de grenzen voor je kindje. Onderzoek je intentie. Als het gaat om grenzen stellen zijn we vaak bezig met de uitvoering. Maar laten we eens teruggaan naar het begin. Welke grenzen heb jij eigenlijk? Wat wil je je kind leren over zichzelf en de wereld? De enige manier om daarachter te komen is door naar binnen te gaan en te onderzoeken wat belangrijk is voor jou. Als je grenzen stelt waar jij achter staat dan kun je ze ook gemakkelijker handhaven.

En hiervoor gaan we de eerste oefening doen. Deze oefening is een voorbeeldoefening. Misschien heb jij veel meer tijd nodig om te onderzoeken welke grenzen jij belangrijk vindt. Maar wat ik belangrijk vind en waarom ik deze oefening aan je wil geven is dat ik om me heen en in mijn trainingen vaak moeders zie dat het zo graag goed willen doen en daardoor andere moeders of bepaalde methoden gaan volgen om grenzen te stellen aan hun kindje. Want dan doen ze het goed. EN als het dan niet werkt dan gaan ze de volgende methode of techniek proberen en zo door. Dat is zo vermoeiend voor jezelf en je kindje! Ik wil je juist leren om naar je eigen gevoel te luisteren als het gaat om grenzen stellen. Want grenzen stellen is helemaal niet moeilijk, als je stil bent komt vanzelf boven wat jij belangrijk vindt. Je zult dan ook merken dat je veel grenzen hebt die je eigenlijk helemaal niet zo belangrijk vindt. Grenzen die er nu eenmaal zijn en waar je je flink over kunt opwinden als je kindje ze overtreedt, maar die er eigenlijk niet toe doen.

Oefening

Schrijf vanuit flow voor jezelf het antwoord op op de volgende vraag;

Wat vind jij het belangrijkste voor je kindje? Liefde? Geluk? Vriendschap? Geld? Status? Aanzien?

En maak in je hoofd maar een plaatje van je kindje als volwassene. Wat heeft hij of zij bereikt? Waarom vind je juist dit zo belangrijk?

Schrijf alles op wat er in je op komt.

Tijdens de podcasts neem ik je mee in een korte meditatie voor deze oefening. Heb je dat liever? Luister dan de podcast.

Zo, nu je weet wat je wilt voor je kindje is het ook veel gemakkelijker om te bedenken wat voor regels en grenzen hiervoor nodig zijn. Zijn er misschien regels die je kunt schrappen? En misschien komen er juist nieuwe regels en grenzen in je op. Want als je het belangrijk vindt dat je kindje eerlijk is, dan is het misschien handiger om niet heel boos te worden als je kindje toegeeft iets te hebben gedaan wat niet mag, maar daarover op rustige toon te praten. Zo leert het dat het niet direct wordt gestraft voor eerlijkheid en bereik je gemakkelijker wat je wilt.

Ga hier de komende tijd eens mee aan de slag. Neem af en toe een momentje voor jezelf om stil te worden. Even geen telefoon, geen mensen of prikkels om je heen en ga naar binnen en vraag jezelf af wat nu echt belangrijk is voor jou als het gaat om de opvoeding.

Als je dan voor jezelf een beeld hebt welke grenzen voor jou belangrijk zijn wil je deze grens natuurlijk ook kunnen overbrengen op je kindje. En het liefst met resultaat en zonder al te veel ruzie. Zo meteen ga ik daar meer over vertellen, maar voordat ik dat doe wil ik eerst met jullie kijken naar de relatie van jou met je kindje. Verbinding dus.

Verbinding & Grenzen stellen

Verbinding met je kind betekent meer dan knuffelen op de ontspannen momenten dat alles goed is. Het betekent je kind begeleiden op de momenten dat het lastig is. Je kind leren hoe de wereld werkt en liefdevol sturen als het iets doet wat niet mag.

Daarom hoort verbinding voor mij bij mindful grenzen stellen. Want zo lang je in verbinding blijft wordt grenzen stellen gemakkelijk, als een tweede natuur.

Echte verbinding met je kind begint bij aandacht. Voor je kind in het moment, maar ook voor jezelf en wat er bij jou van binnen gebeurt als je kindje het lastig heeft. Want verbinding met jezelf betekent automatisch ook meer verbinding met je kind. Daarover volgt nog een podcast, over hoe je nu contact kunt maken met jezelf en met je kindje. Want dat klinkt heel gemakkelijk, maar als je eenmaal moeder bent weet je dat er veel momenten zijn dat je wel in dezelfde ruimte bent, maar niet in verbinding staat met je kindje. In relatie tot mindful grenzen stellen dan betekent verbinding houden met je kindje op het moment dat je een grens stelt eigenlijk dat je rustig blijft terwijl je de boodschap brengt.

En om dat te doen is het belangrijk om het gedrag van je kindje niet persoonlijk te nemen.

In het boeddhisme wordt wel gezegd dat we lijden omdat we ons aan dingen hechten. Deze gehechtheid geldt ook voor ideeën en overtuigingen  zoals: “je bent een goede moeder als je een gemakkelijk kind hebt”, “ik hoor mijn kind te kunnen troosten als het huilt” en “mijn kind hoort naar mij te luisteren”. De vraag is, is het waar?

Alle kinderen zijn weleens lastig of ontroostbaar. Er is geen kind dat altijd luistert. Het idee dat jij altijd controle hebt op wat je kind doet is een illusie.

Dus laat deze ideeën en overtuigingen los. Je kind overschrijdt grenzen om de wereld te ontdekken. Het huilt omdat het nog niet weet wat het met bepaalde gevoelens aan moet. Het lijkt soms alsof ze het doen om je te pesten, maar het heeft niets met jou te maken. En hoe onrustiger en bozer en ongeduldiger jij dan wordt, hoe meer je dit experimenteer gedrag, want dat is het eigenlijk, in de hand werkt.

Als moeder voelen we ons vaak verantwoordelijk voor het gedrag van ons kind. Maar op het gedrag van je kind heb je geen directe invloed. Waar je wel invloed op hebt is op je eigen gedrag als je kind niet luistert, huilt of een driftbui heeft. En jouw reactie maakt een wereld van verschil om de volgende redenen:

1) goed voorbeeld doet volgen. Als je kind ziet dat jij goed met jouw emoties kan omgaan dan leert hij zelf ook beter met z’n emoties omgaan. Jij bent boven alles een rolmodel.
2) je leert je kind dat het niet bang hoeft te zijn voor zijn eigen gevoelens. Als jij de emoties van je kind kunt verdragen dan zeg je (non verbaal) tegen je kind: jouw emoties mogen er zijn. Ik kan ze dragen voor ons allebei.
3) op de lange termijn zal het gedrag van je kind veranderen door jouw gedrag. Uit onderzoek blijkt dat als jij rustig blijft in stressvolle situaties mensen in je omgeving jouw rust overnemen. Dus ook jouw baby, dreumes of peuter!

Stel jij zit met je hoofd ergens anders en vervolgens doet je kindje iets wat niet mag. En jij reageert geïrriteerd. Er is als het ware een mismatch tussen jullie. De verbinding tussen jullie wordt verbroken. En dat gebeurt in elke goede relatie, dat er soms momenten zijn waarop er geen verbinding is. En dat geeft ook niets. Het is alleen aan jou als ouder om die verbinding weer te herstellen. Hoe fout je kindje ook zat. Ook al had jij gelijk. Jij bent altijd de ouder en dus degene die weer toenadering moet zoeken. Dit betekent niet dat je je kindje niet kunt leren om sorry te zeggen. Maar het gaat erom dat je kindje sorry zegt om iets te leren en niet om jou als ouder je gelijk te geven of een goed gevoel te geven.

Daar wil ik graag een oefening met je voor doen. Wil je die doen? Luister dan de podcast.

Grenzen stellen in de praktijk – de tone of voice

Ik wil het met je hebben over de tone of voice. De manier waarop jij tegen je kindje praat als het iets doet wat niet mag. Want wat me opvalt is dat moeders vaak liefdevol tegen hun kindje praten. Ik zie de warmte en het geduld en de liefde bij de moeder terwijl ze met haar kindje communiceert. En dan komt het moment dat het kindje iets doet wat niet mag of een emotie toont. Ik zie moeders vaak schrikken. En ineens verandert alles. Hun houding. Hun tone of voice. Soms zeggen ze het nog één keer vriendelijk, maar zonder hun kindje de kans te geven om te luisteren verandert hun toon en beginnen ze te mopperen en te schreeuwen. Ze stappen als het ware uit verbinding en ineens spelen ze de boeman. Waar ze dan achteraf niet happy over zijn en wat ook niet werkt.

En vaak doen deze moeders het met de beste bedoelingen. Daar twijfel ik geen moment aan. Maar op deze manier grenzen aangeven aan je kindje komt vanuit angst. En telkens heb je de keuze als je met je kindje communiceert. Wil je dit doen vanuit angst of vanuit liefde. En dat is een groot verschil. Want als je die verbinding behoudt door liefdevol en vriendelijk aan je kindje aan te geven wat niet mag, heb je vaak beter resultaat. Luisteren ze dan ineens in één keer? Nee. Dat niet. Maar dat doen ze ook niet als je wel schreeuwt of moppert en zo houd je de sfeer wel gezellig.

En er is nog een reden waarom schreeuwen tegen je kindje niet werkt. Als jij schreeuwt dan gaat het brein van je kindje automatisch in de overlevinsgstand. De kleine hersenen zorgen voor een vecht-vlucht reactie. Ze detecteren gevaar en doen er alles aan om uit deze situatie te komen.

Tegelijkertijd worden de grote hersenen waarmee je kindje kan leren en dingen kan begrijpen uitgeschakeld. Wat je zegt komt dus niet meer aan. De enige reden dat je kindje op korte termijn luistert als je schreeuwt is om een volgende uitbarsting te voorkomen.

Dus geef je kindje de tijd om te luisteren als je het rustig vraagt en je zult zien dat hij het echt wel hoort en ook echt wel wil luisteren. Alleen die hersenen hebben even tijd nodig om het te verwerken en om er gehoor aan te geven, zeker als ze iets doen wat zij zo leuk vinden.

Hier is geduld voor nodig. En daarover gaat dan ook mijn laatste oefening. Want bovenaan het verlanglijstje van de meeste ouders staat geduldiger zijn. Alleen de uitvoering daarvan kan behoorlijk lastig zijn! Dit komt omdat we focussen op wat we niet willen (ongeduld, uitvallen tegen ons kindje), in plaats van op wat we wel willen (rustig zijn en rust uitstralen).

Je kunt dit vergelijken met afvallen. Jij wilt minder snoepen. Maar hoe liever je dit wilt, hoe lastiger het wordt. Wat wel werkt? Focus je op gezonder eten. Daarvan krijg je positieve energie en een beter resultaat.

Als het om geduldiger zijn gaat geldt eigenlijk hetzelfde. In plaats van te denken, shit ik wil geduldiger zijn kijk eens hoe het komt dat jij zo ongeduldig reageert? De momenten dat je ongeduldig bent zijn de momenten dat je moe bent, weinig energie hebt, te veel dingen aan je hoofd. Je begint de dag met een lege batterij en vervolgens verwacht je van jezelf dat jij geduldig bent en één en al rust uitstraalt. Hoe dan!? Daarin vraag je van jezelf echt het onmogelijke. Focus je op rust vinden, tijd voor jezelf nemen.

In de praktijk vertaalt zich dit in vooraf beter voor jezelf zorgen, maar op het moment dat je daar dan toch staat en je wilt een grens aangeven en je voelt je ongeduld. Wat dan? Nou daarvoor gaan we een oefening doen in geduld.

En deze oefening wordt vaak gedaan in mindfulnesstrainingen en je kunt hem op allerlei momenten toepassen, maar zeker ook als je kindje niet luistert en je dreigt je geduld te verliezen. En deze oefening heet de ademruimte. Dat is ook wat je letterlijk gaat doen, de ruimte nemen om te ademhalen. Het is eigenlijk een versie op tot 10 tellen om rustig te worden. Het verschil is alleen dat je met deze oefening je boosheid niet alleen onderbreekt, maar ook gaat onderzoeken. Wij doen een speciale versie van de ademruimte, namelijk de ouder-kind ademruimte. Deze is ontwikkeld door de universiteit van Amsterdam en ik heb hem geleerd in mijn opleiding voor de training mindful met je baby.

In de podcast doe ik nog een laatste oefening met je. Wil je die doen, luister dan de podcast.

Samenvatting en Mindful grenzen stellen

We hebben vandaag 3 dingen besproken met betrekking tot mindful grenzen stellen. Namelijk je eigen rol daarin. Want het gedrag van je kindje is vaak een spiegel voor je eigen gedrag. We hebben ook gekeken naar jouw grenzen en je intentie voor de grenzen van je kindje. Vervolgens hebben we bekeken wat verbinding en contact maken met je kindje te maken heeft met grenzen stellen en hoe je de verbinding weer kunt herstellen als je uit contact bent geweest.

Tot slot hebben we gekeken hoe jij de grenzen van je kindje kunt aangeven op een manier waarbij de verbinding zo veel mogelijk behouden blijft en je je kindje meer kunt begeleiden in plaats van steeds de boeman te spelen.

Ik hoop dat je hebt genoten van deze podcast van Mindfulness voor Moeders. Mocht jij nu zelf onderwerpen hebben voor een podcast laat dan een vraag of onderwerp achter hieronder bij de reacties. 

Wil je meer begeleiding met het mindful leren omgaan met grenzen of met een ander onderwerp rondom opvoeding ouderschap en baby’s.

Kijk dan eens naar mijn training mindful met je baby. Daarin leer ik je hoe jij mindfulness kunt gebruiken in de opvoeding en verzorging van je kindje. En hoe jij meer rust kunt ervaren, meer kunt genieten van het ouderschap en meer zelfvertrouwen krijgt als moeder.